Što vam prvo padne na pamet kad čujete startup?
Započeti vlastiti posao nije samo „ako ga izgradiš, kupci će sami po sebi doći“. Takvih vremena više nema jer odnosi ponude i potražnje su se uvelike promijenili, a potencijalni klijenti koriste drukčije metode da doznaju za proizvode / usluge.
Nikad nije bilo lakše nego sad promovirati se i doprijeti do ciljane publike, ali istovremeno nikad nije bilo teže biti uočen od potencijalnog klijenta.
U moru tehnološkog napretka i utrke s vremenom da se izlože nova saznanja, jednostavno nema više slobodnog prijevoda za neke riječi koje su se donedavno koristile u druge / slične svrhe.
Tako je jedna od njih startup. Uz riječ startup u novinskim ili internetskim člancima obično su slike mladih ljudi koji veselo poziraju u prostorima živih boja i dijelova namještaja što više odgovaraju dječjem vrtiću. Uz glavnu riječ startup vežu se aplikacije, platforme, inkubatori, akceleratori itd.
Ako ste se ikad upitali može li poduzeće koje pruža lokalne usluge biti startup, vjerujemo da ćete u redovima koji stižu uspjeti pronaći odgovor.
Što je startup?
Startupovi znače različite stvari za različite ljude. U tome je ljepota koncepta - na vama je kako formulirate, definirate i razvijate svoj startup.
Ono što ne možete prilagoditi je put do uspjeha. Svaki startup treba potvrđenu ideju, dovoljno financiranja i dugi popis korisnika.
»Startup je novo poduzeće koje je formirano radi rješavanja problema ciljanoj publici. Pojam startup odnosi se na poduzetnički pothvat koji je dizajniran tako da brzo mjeri i financira se putem početnog ulaganja, rizičnog kapitala ili drugih sredstava.«Izvor: HubSpot |
Kad čujete frazu "startup business", pretpostavljate da su ta poduzeća u ranoj fazi djelovanja. Međutim, postoje neki startupovi još mlađi od drugih, stoga su u ranijem procesu pozicioniranja u industriji i među kupcima. Te se tvrtke mogu nazvati startupovima u ranoj fazi (early-stage startup).
Bez obzira na to je li vaše poslovanje u počecima ili u procesu rasta, vjerojatno ćete prepoznati pod koju od šest vrsta startupova spada - i na taj način moći ćete započeti svoju strategiju poslovanja.
Pogledajmo koje su to vrste startupova i što ih čini specifičnim:
- Mali i srednji startupovi – male i srednje tvrtke, ne namjeravaju rasti preko 2 tisuće zaposlenih.
- Socijalni startupovi – rade na promjenama i pozitivnom doprinosu zajednici
- Veliki poslovni startupovi – uključuju tvrtke s inovativnim pristupom ili rješenjima u matičnoj djelatnosti
- Skalarni startupovi (scalable startups) – tvrtke koje polučuju nagli razvoj
- Poželjni / kupljivi startupovi (Acquirable/ buyable startups)– tvrtke s namjerom da se prodaju nakon što napravile značajan rast
- Lifestyle startupovi – fokusiraju se na ponašanje i aktivnosti u kojima su osnivači i njihova ciljana publika strastveni.
Bez obzira kojoj vrsti startupa pripadate 9 od 10 njih u svijetu nažalost propadne. Propadanja su uglavnom izazvana zbog nesposobnosti protoka novca i problema upravljanja startupom. Zato je razvijena tzv. Lean Startup metodologija.
Lean Startup metodologija odnosi se na procese razvoja i rasta koji su oblikovani da potrebu za financiranjem i prisustvo tržišnog rizika svedu na minimum. Ovaj proces štedi dragocjeno vrijeme i resurse - dvije stvari koje si startupovi ne mogu priuštiti na bacanje.
Život poduzetnika može biti usamljen. Čak i uz rastući tim, desetine kupaca i prijatelja koji pružaju podršku, lako je kliznuti u samoću dok smišljate kako razvijati svoj biznis.
Srećom, organizacije i investitori širom svijeta sastavili su intenzivne poslovne programe za borbu protiv te usamljenosti i osigurali mentorstvo, obrazovanje i podršku. Jedan od tih programa je startup akcelerator.
Što je startup akcelerator?
»Startup akceleratori su mjesta koja uključuju intenzivne programe u trajanju od dva do tri mjeseca gdje formirani startupovi (oni koji imaju fiksni tim, minimalno održivi proizvod i određene profile kupaca) rade na ubrzanju rasta svog poslovanja.«Izvor: HubSpot |
Akceleratori obično uključuju selektivni postupak prijave. Jednom prihvaćeni, startupovi dobivaju obrazovanje, mentorstvo, umrežavanje i potencijalno financiranje.
Želite li se prijaviti sa svojim biznisom u startup akcelerator uvelike će vam pomoći naš predložak za formiranje poslovnog plana.
Često startupovi ulaze u akceleratore u nadi da će privući investitore. Jedni programi jamče neku vrstu financiranja u zamjenu za vlasnički udio. Drugi programi daju ograničena financiranja ne tražeći ništa zauzvrat (osim uspješnog završetka programa).
Za pripremu za akceleratore startupovi obično ne moraju prethodno imati financijska sredstva. Može se pretpostaviti da je za razvoj proizvoda, izgradnju tima i dobivanje kupaca potrebno nešto novca (bilo kroz financiranje ili dodatnu prodaju) - i stoga se kvalificiraju za prijavu.
Startup akceleratori pogoduju svim uključenim stranama - investitorima, tvrtkama, kupcima i gospodarstvu. No, oni nisu jedini program poslovnog razvoja dostupan za startupove. Često se akceleratori brkaju s inkubatorima i drugim intenzivnim programima.
Razlika između akceleratora i inkubatora
Dok su akceleratori za osnovana poduzeća, inkubatori su za poduzetnike kojima treba pomoć u razvoju njihovih ideja u rascvjetane poslove. Teoretski se morate prijaviti i pohađati poslovni inkubator prije startup akceleratora.
Donja tablica prikazuje glavne razlike između inkubatora i akceleratora.
Značajka | Inkubator | Akcelerator |
Preduvjeti | Poslovna ideja ili poslovni plan | Uspostavljeni poslovni model |
Prijava | Konkurentan – ograničen na temelju zajednice ili industrije | Izuzetno konkurentan – otvoren za sve |
Vrijeme trajanja | Do 2 godine; fleksibilno | 3 – 6 mjeseci; rigorozno |
Namjera | Izgraditi temelje za nove startupove | Ubrzati rast osnovanih startupova |
Podrška | Uredski prostor, administrativna i pravna podrška, poslovno planiranje, izrada prototipa i razvoj proizvoda | Financiranje, mentorstvo stručnjaka iz industrije i umrežavanje |
Financiranje | Često sveučilišta ili ustanove za gospodarski razvoj | Privatni fondovi; često uzimaju vlasnički udio u zamjenu za kapital |
Da li su inkubator i akcelerator prava odluka za vaše poduzetništvo? Ako razmišljate o prijavi za startup inkubator i akcelerator provjerite ovih nekoliko koraka.
Kako uspješno pokrenuti startup biznis?
Pokretanje startupa nije linearan proces. Neki koraci uvjetuju pokretanje drugih. Ovdje navodimo one koji će zasigurno ostaviti profesionalni dojam.
- Postavite čvrste temelje poslovanju – ovo je od presudne važnosti da efektivno možete rasti. Odredite kojoj vrsti startupa pripadate. Shodno tome razmotrite još i faktore poput strategije, budžeta, koji ćete biti poslovni subjekt i drugo [poveznica na vizija i misija].
- Provedite istraživanje tržišta za svoj proizvod / uslugu. Ono je neizbježno iz nekoliko razloga:
- Definira i angažira ciljanu publiku da biste otkrili kako riješiti njihov problem
- Analizira vašu konkurenciju, istražuje njihov proizvod ili uslugu kako biste lakše postavili da vaš biznis bude prepoznatljiv
- Izradite izjavu o pozicioniranju za svoj proizvod / uslugu
- Potaknite go-to-market strategiju kako biste detaljno predstavili svoj proizvod / uslugu željenom tržištu
- Ostvarite financiranje. Postoji nekoliko načina za prikupljanje novca za vaš startup - da biste utvrdili koji bi mogli poslužiti za vašu poslovnu situaciju, detaljnije o njima pročitajte u našem vodiču
- Razvijte svoju bazu kontakata. Startupovi se brzo razvijaju jer: 1) ciljaju prave klijente i 2) neprestano rade na proširivanju svoje baze kontakata.
Kako to rade? Odgovor je growth hacking, maštovit pojam za korištenje kreativnih, inovativnih i jeftinih strategija za postizanje eksponencijalnog rasta korisnika. U grubo gledano, growth hacking djeluje naporno i zastrašujuće. No, ako ste ikada iskušavali išta od svoje marketing strategije – naslov emaila, tekst objave na društvenim mrežama ili pak format web obrasca – zašli ste u growth hacking a da niste niti znali.
Zaključak
Dakle, što za vas znači startup? Do sada biste trebali imati dobru predodžbu kako želite da vaš startup izgleda. Sve dok imate ideju, plan za financiranje i način razmišljanja o brzom rastu, vaš startup trebao bi biti spreman za veliki uspjeh.
Smatrajte nas svojim partnerom na vašem startup putu. Bez obzira u kojoj ste fazi, znamo da je to emotivno, teško, zastrašujuće, uzbudljivo, rizično i korisno putovanje.