Želim započeti / poboljšati poslovanje. Kako mi Bones može pomoći?

čitanja

Zašto su vizija i misija važni za početak poslovanja

By Nenad Kostic

Većina ljudi na Zavodu za zapošljavanje odluči započeti vlastiti posao zbog jednog razloga – dobit će potporu za samozapošljavanje. Država je pokrenula program aktivnih mjera zapošljavanja kao poticaj da smanji broj nezaposlenih, potakne poduzetničku aktivnost među nezaposlenima. Poticaji koji se dodjeljuju pokrivaju osnovne troškove prvih godinu dana rada, no što dalje?

Kada se pogledaju statistike jako veliki broj tvrtki i obrta nakon godinu dana nalazi se pred stečajem ili zatvaranjem. Razloga je nekoliko, ali najznačajniji je nedostatak držanja do vlastitih poslovnih ideja.

U poslovnom planu koji je sastavni dio prijave za program samozapošljavanja trebate iznijeti jasne razloge zašto ste odlučili pokrenuti biznis. Odgovorima na pitanja u obrascu već ste na pola puta da razvijete najvažnije alate poduzetništva: viziju i misiju.

PREUZMITE POSLOVNI PLAN

Vizija i misija su definicije koje oblikuju vašu ideju pokretanja biznisa. One imaju izuzetnu ključnu ulogu u vašem procesu strateškog planiranja. Ako imate jasnu viziju i misiju vjerojatnost da ćete propasti kao poduzetnik gotovo su nemoguće.

 

Što je vizija?

»Vizija je izjava kojom jasno vidite put svog napretka i mjesto gdje želite kao tvrtka ili brend biti pozicionirani u bliskoj budućnosti, recimo za 3 do 5 godina.«

 

Pritom ne trebate trošiti sate za opis preciznog usavršavanja detaljnih planova, to joj nije svrha. U izjavu o viziji trebate ugraditi inspiraciju, strast i težnju za dugoročnim poslovanjem koje gradite.

Back view of businessman drawing sketch on wall

Vizija treba biti jasna, kratka i sadržavati “upaljač” koji će vas pokrenuti svaki put kada posrnete.

Kako istražiti buduće stanje?

Živimo u doba stalnih promjena, inovacija i nesigurnosti. Stalno se znamo pitati „Što je sljedeće?“. Današnja poslovna klima puna je izazova i prognoza poslovanja u budućnosti zna biti zbog toga malo zastrašujuća.

Za stvaranje vizije prije su se uzimali u obzir povijesni uspjesi. Danas se to više bazira na predviđanjima promjena na tržištu, očekivanju rasta i promjeni ponašanja potrošača.

Iako je važno biti svjestan područja rizika kroz koje ćete prolaziti dok razvijate tvrtku, nemojte dozvoliti da brige za budućnost ograničavaju vašu kreativnost. Definiranje vizije trebao bi biti uzbudljiv postupak, prilika da razmišljate o trasformaciji i putu poslovnog uspjeha koji je pred vama.

Nadalje, razmotrite kako vaš idealan kupac izgleda i što ga privlači ka vašem proizvodu ili usluzi. Želite zamisliti kako će priča imati daljnji rasplet, kako će se prilagođavati. U viziji želite identificirati kako će se vaši prioriteti mijenjati s vremenom.

Prednosti definiranja vizije

1.      Vizija je područje u kojem se stvaraju prilike.

Jasna vizija može biti od velike pomoći ako se nađete u situacijama gdje bi troškovi oko pružene prilike drastično utjecali na put koji ste u svojem poslovanju zacrtali.

Kao žarišnu točku u budućnosti, vaša izjava o viziji vam pomaže razlučiti prednostii nedostatke prilika na koje se nailazi, tako da možete odrediti svoj najbolji način djelovanja.

Recimo da vam se obraća veća tvrtka zbog mogućeg angažiranja. Prilika je ogromna, no kakav će biti ishod? Hoćete li se morati preseliti? Hoćete li biti prisiljeni mijenjati radne uvjete? I hoće li se taj rezultat odražavati na vaš dugoročni plan koji ste imali za posao?

2.      Vizija nadahnjuje

„Inspirirajuća izjava o viziji trebala bi sadržavati jasan smjer i prioritete za tvrtku, a istovremeno izazvati sve članove tima da rastu zajedno“, objašnjava izvršna direktorica TopResultsCoachinga Kirstin O´Donovan.

Ljudi žele ostavljati utiske. Žele znati da posao koji obavljaju doprinosi nečem većem i značajnom. Da biste ostali konkurentni, zadržali vrhunski talent i stvorili jak tim, važno je da vaše poslovanje definira izjavu o viziji koja ilustrira vašu veću svrhu i plan. To ljudima omogućuje da se uklope i iskoriste je za svoj dio posla u tvrtki.

3.      Vizija pomaže zaposlenicima zamisliti budućnost tvrtke

Bez jasnog poslovnog plana za budućnost, zaposlenicima je teško zamisliti da budu dovoljno strastveni i motivirani, a kad ta nesigurnost postane vidljiva, kola krenu nizbrdo.

Hub Spotova partnerska agencija IMPACT Branding + Design našla se u takvim problemima. U samo 7 mjeseci tu tvrtku je napustila 21 osoba. Predrasude i optuživanja među zaposlenicima toliko su jako uzeli utjecaja da je tvrtka u cijelosti izgubila kompas. Najčešći razlog: nejasna očekivanja od funkcija u tvrtki.

Ubrzo su shvatili da njihovu nesigurnost stvara nemar prema pomicanju poslovanja prema naprijed. Da bi stali tome na kraj, morali su poraditi na definiranju izjave o viziji koja bi bila precizna i jasna. I u tome su uspjeli. U dvije godine nakon transformacije, agencija se udvostručila.

Kako se ne biste našli u sličnoj neugodnoj situaciji pročitajte kako možete sročiti dobru viziju.

 

Što je misija?

»Misija je izjava kojom jasno dajete svijetu do znanja ZAŠTO ste oformili svoju tvrtku.«

 

Takva izjava trebala bi biti dovoljno inspirativna da pronađete svrhu toga čime se bavite. Ona treba biti i dovoljno direktna za donošenje važnih poslovnih odluka. Misija se bavi vašim proizvodom / uslugom i problemom kojim rješavate onoj skupini korisnika koja to treba.

misija

Kako otkriti svoj odgovor na “Zašto?”

Traženje odgovora na pitanje “Zašto?”  najbolje će objasniti Simon Sinek, čovjek koji je objavio nevjerojatan rad, knjigu “Započnite sa ZAŠTO: kako veliki vođe inspiriraju svakoga da poduzumu nešto”.

  1. godine, kada je knjiga objavljena, preko noći je osvojila marketinški svijet, postavljana na bezbrojne liste “obaveznog štiva”, a desetljeće kasnije njene lekcije još uvijek su aktualne.

“Na ljudsko ponašanje možete utjecati samo na dva načina: možete manipulirati njime ili možete ganadahnuti. Vrlo malo ljudi ili tvrtki može jasno artikulirati ZAŠTO rade ŠTO rade. ZAŠTO mislim na vašu svrhu, razlog ili vjerovanje. ZAŠTO vaše poduzeće postoji? ZAŠTO ustajete iz kreveta svako jutro? I ZAŠTO bi bilo koga briga? Ljudi ne kupuju ono što radite, oni kupuju ZAŠTO to radite.", objašnjava Sinek u knjizi.

Sinek ovdje otkriva jednu zaista veliku poantu: Shvatiti „zašto“ nešto činite olakšava vama i vašim suradnicima da pronađete ispunjenje. A kada vidite vrijednost u onome što radite ili nudite, vaša ciljana publika će se lakše pretvoriti u kupce.

Prednosti definiranja izjave o misiji

1.      Misija podstiče usklađenje

Organizirana, s namjerom usklađena, poslovna strategija olakšava vam ostvariti ono što je najbolje za cjelokupno poslovanje, a istovremeno i udovoljiti individualnim potrebama.

Na primjer, dogovorili ste se s ekipom da idete zajedno u šoping za vrijeme najava nevjerojatnih popusta. No, svatko je došao s drugom idejom i drugom grupom proizvoda koja ga zanima. Tu dodajte i to da ste se doveli malim autom i neće stati sve što ste zajedno kupili.

Zamislite da ste, osim što ste planirali vrijeme i mjesto za sastanak, razmislili i zašto kupujete u trgovini i koju korist žele ostali izvući iz šopinga. Kad biste svi nešto više komunicirali o svojoj svrsi i očekivanjima, mogli biste isplanirati bolju strategiju kupovine, zar ne?

2.      Misija vam olakšava donositi odluke

Imajući dobro definiranu izjavu o misiji, olakšavate si donošenje odluka po prioritetima i izbora koji podržava ciljeve i svrhe tvrtke.

3.      Misija jača vaš brend

Identitet vašeg  brenda sastoji se od nekoliko strateških elemenata. Svi se vežu uz ono što radite, zašto to radite i kako to činite da budete drugačiji od ostalih. Drugim riječima, brend je puno više od vašeg logotipa i sheme boja koje koristite na svojoj web stranici.

U modernom poduzetništvu, jako podsjećanje na brend zahtjeva rasplamtiti vlastitu svrhu i obećati specifične emocije koje želite da kupci osjećaju kada misle na vas. Ovo je ujedno i točka gdje će izjava misije stvoriti vaš svijet drukčijim.

Kako se ne biste našli u sličnoj neugodnoj situaciji pročitajte kako možete sročiti dobru misiju.

poslovni plan bones

Zaključak

Međusobna povezanost poslovnog plana, vizije i misije je neraskidiva. Misija će vam dati odgovor na pitanje zašto, a vizija dokle. Poslovni plan će dati pitanje na odgovor kako. Ako će vam ti odgovori dati jasnu sliku tvrtke, budite sigurni da će dati i drugima.

Sada kad ste se uvjerili u važnost vizije i misije, na vama je red da ih napišete. Evo malo pomoći kako ćete to napraviti. [Link na blogpost: Kako napisati izjave o viziji i misiji]

Pogledajte predložak izrade poslovnog plana koji će vam uvelike pomoći pri stvaranju istoga i pritom uštedjeti vrijeme i energiju.

Preuzmite poslovni plan

Tagovi: samozapošljavanje, poduzetništvo, pokreni posao, vizija, misija

Pripremite se za poslovni uspjeh!

Iako ste na samome početku, svijet to ne treba znati. Dajemo svoj mali doprinos kao smjernicu otkuda početi i kamo krenuti.

Knjiga_model_biznis_plan_2