Bones digitalni marketing

Koja je svrha marketinga

Written by Gordana Kostić | Sep 2, 2020 10:00:12 AM

Klasična definicija marketinga podrazumijeva poslove promocije i prodaje proizvoda i usluga, uključujući i istraživanje tržišta te oglašavanje.

No, moramo vam priznati da i nama, marketingašima, koji se svakodnevno susrećemo s pojmom marketinga teško ga je opisati i strogo definirati. U svakom slučaju smatramo ga više sveobuhvatnim i kompleksnim nego što to jednostavna definicija u prethodnom odlomku opisuje.

Kopajući dublje uviđamo da se marketing zapravo uvelike preklapa s oglašavanjem i prodajom.

Marketing je od početka do kraja prisutan u svim fazama poslovanja.

U početku smo se pitali: “Zašto je marketing nužna komponenta tijekom razvoja proizvoda ili prodajnog ciklusa ili maloprodajne distribucije?”, ali ima smisla kad razmislite o tome … Marketingaši su ti koji opipavaju bilo potrošača.

»Svrha marketinga je istraživati i analizirati potrošače čitavo vrijeme, anketirati ih, proučavati njihove online kupovne navike, postavljajući si jedno bitno pitanje: “Gdje, kad i kako naš se potrošač želi upoznati s našim poslovanjem?”«

 

Dakle, marketing je proces privlačenja ljudi za naš proizvod ili uslugu.

To se provodi kroz istraživanje tržišta, analizu te razumijevanje interesa idealnog kupca.Marketing se odnosi na sve aspekte poslovanja, uključujući razvoj proizvoda, načine distribucije, prodaju i oglašavanje.

Moderni marketing se pojavio 50-tih godina prošlog stoljeća. Ljudi su tada počeli koristiti više od tiskanog medija kako bi preporučili svoj proizvod.

Kako je televizija, a uskoro i internet, ušla u kućanstva, trgovci su mogli voditi čitave kampanje na više platformi.

Temeljna uloga marketinga je privući potrošače do svojih proizvoda kroz dopisivanje.

U idealnom slučaju, takvo slanje poruka će biti korisno i edukativno za vašu ciljanu publiku jer tako posjetitelje svoje web stranice možete pretvoriti u potencijalne klijente odnosno leadove.

 

Vrste marketinga

Lokacija odvijanja vaše marketinške kampanje u potpunosti ovisi o tome gdje se vaši potencijalni kupci nalaze.Na vama je samo da provedete istraživanje tržišta koje će odrediti koje vrste marketinga - i koja kombinacija alata unutar svake vrste - su najbolje za izgradnju vašeg branda.

Evo nekoliko vrsta marketinga koje su i danas relevantne:

  • Internet marketing: vrsta marketinga, nastala kao ideja prisutnosti na internetu iz poslovnih razloga, inspirirana kampanjom proizvoda Excedrin, koja se po prvi put odvijala isključivo internetskim putem
  • Optimizacija za tražilice: Skraćeni naziv „SEO“, proces je optimizacije sadržaja na web mjestu na način da se pojavljuje u rezultatima tražilice. Marketingaši ga koriste u svrhu privlačenjaljudi koji su putem pretraživanja pokazali interes za određenu nišu.
  • Blog marketing: Blogovi više nisu isključivo vezani za pojedinog pisca. Brendovi sada objavljuju blogove kako bi pisali o svojoj industriji, njegujući interes potencijalnih kupaca koji pretražuju internet radi dobivanja određenih informacija.
  • Marketing putem društvenih medija: Poduzeća danas u marketinške svrhe koriste: Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin i slične društvene mreže kako bi stvorili dojmove o svojoj ciljanoj publici i prikupili što više informacija o njoj.
  • Marketing putem tiskovina: Pojedine tvrtke se još uvijek oglašavaju putem novina i časopisa sponzoriranjem određenih članaka i fotografija u publikacijama koje čita njihova ciljana publika.
  • Marketing putem tražilice: Ova vrsta marketinga se malo razlikuje od, gore opisane, SEO. U ovom slučaju, poduzeća mogu platiti tražilice za postavljanje linkova na stranice s najvećim indeksom posjećenosti njihove ciljane publike. Taj koncept se još naziva: “plati po kliku”.
  • Video marketing: Dok je nekad marketing plasirao samo reklame, danas ulaže novac u stvaranje i objavljivanje svih vrsta video zapisa koji educira, ali i zabavlja njegovu ciljanu publiku.

Marketing i oglašavanje

Ako zamislimo marketing kao jedan veliki kotač, onda bi oglašavanje imalo ulogu jedne njegove “žbice”.

Marketing sadržava: razvoj proizvoda, istraživanje tržišta, distribuciju proizvoda, strategiju prodaje, odnose s javnošću i korisničku podršku.

Marketing je neophodan u svim fazama prodajnog puta tvrtke.

Na raspolaganju su mu: brojne platforme, kanalina društvenim mrežama pa čak i čitavi timovi unutar organizacije, a sve u svrhu prepoznavanjaciljane publike, komunikacije s njom te najzad pridobivanja njene vjernosti.

S druge strane, oglašavanje je samo jedna komponenta marketinga.

To je jedan strateški potez, koji se uglavnom plaća, a njime se postiže širenje svijesti o proizvodu ili usluzi kao dijelu, gore navedenih, holističkih ciljeva.

Jednostavno rečeno, to nije jedina metoda koju trgovci koriste za prodaju proizvoda.

 U nastavku slijede primjer i mali kviz…

Recimo da tvrtka stavlja na tržište svoj sasvim novi proizvod i pokreće kampanju kojom će ga promovirati korisnicima iz svoje baze.

Kanali koji su ušli u izbor ove tvrtke su: njena web stranica, Facebook, Instagram i Google.Sve ove prostore tvrtka koristi za podupiranje različitih kampanja svakog tromjesečja i generiranje potencijalnih klijenata kroz njih.

Kako bi lansirao svoj novi proizvod, na web stranicu stavlja objavu o njemu u obliku vodiča , koji se može preuzeti, na Instagramu ga demostrira putem videa teulaže u čitav niz rezultata pretraživanjana Googleu koji usmjerava promet na njegovu web stranicu s novim proizvodom.

 

Dakle, koji je od gore navedenih poteza pripadao marketingu, a koji oglašavanju?

Oglašavanje se odvijalo na Instagramu i Googleu. Instagram općenito nije reklamni kanal, ali kad se koristi za brendiranje, može se razviti baza sljedbenika koja je svaki put iznova spremna za suptilnu najavu proizvoda.

Google se u ovom primjeru definitivno koristio za oglašavanje. Tvrtka je platila prostor na Googleu (program pay-per-click (PPC)) putem kojeg će se usmjeriti promet nanjegovu web stranicu i to na određenu stranicu s fokusom nanovi proizvod. To je klasični internetski oglas.

 

Koji je od gore navedenih poteza pripadao marketingu?

Ovo je bilo pomalo trik pitanje, jer je marketing bio zapravo čitav proces. Usklađivanjem Instagrama, Googlea i vlastite web stranice oko inicijative usmjerene na kupca, tvrtka je pokrenula trodjelnu marketing kampanju kojom je otkrila svoju publiku, kreirala jasnu poruku toj publici i isporučila je unutardotične niše kako bi maksimalno povećala svoj utjecaj.

 

Marketinške 4 ključne riječi

To su:

  • Proizvod (Product)
  • Cijena (Price)
  • Mjesto (Place)
  • Promocija (Promotion)

U osnovi, ove 4 riječi objašnjavaju kako marketing utječe na svaku pojedinu fazu poslovanja.

Proizvod

Recimo da osmislite proizvod I želite ga prodavati putem svoje tvrtke.Koji je sljedeći potez?Za pretpostaviti je da vjerojatno nećete biti uspješni ako ga samo počnete prodavati.

Umjesto toga, potreban vam je marketinški tim za istraživanje tržišta i odgovor na kritična pitanja: Tko je vaša ciljana publika? Postoji li tržište za ovaj proizvod? Koje poruke će povećati prodaju proizvoda i na kojim platformama? Kako bi razvojni programeri trebali modificirati proizvod kako bi povećali vjerojatnost uspjeha? Što fokusne skupine misle o proizvodu i koja pitanja ili oklijevanja imaju?

Marketinški stručnjaci koriste odgovore na ta pitanja kako bi pomogli tvrtkama da razumiju potražnju proizvoda i povećaju kvalitetu proizvoda spominjući zabrinutosti koje proizlaze iz fokusne skupine ili sudionika ankete.

 

Cijena

Vaš marketinški tim će provjeriti cijene proizvoda kod konkurencije ili će koristiti fokusne grupe i ankete kako bi procjenio koliko je Vaš kupac spreman izdvojiti za Vaš proizvod.

Ukoliko stavite previsoku cijenu, izgubit ćete popriličan broj potencijalnih kupaca. Isto tako, preniska cijena Vas može odvesti u negativnu kalkulaciju ili pak donijeti neočekivano malu zaradu.

Kako bi se izbjeglo navedeno, trgovci se koriste istraživanjima u industriji i analizama potrošača u svrhu određivanja dobrog raspona cijene.

 

Mjesto

Presudno je da vaš marketinški tim temeljem provedenih analiza potrošača shvati potrebe Vaše ciljane skupine kako bi ponudio prijedloge o tome kako i gdje prodati vaš proizvod.

Možda dođu do zaključka da je web trgovina bolja opcijaod maloprodajne trgovine ili obrnuto.

Također Vam mogu ponuditi popis lokacija, najisplativijih za prodaju vašeg proizvoda, kakona nacionalnoj tako i na međunarodnoj razini.

 

Promocija

Pod promocijom se podrazumijevaju sve vrste oglasa (u tiskanom ili elektronskom obliku), cjenovni popusti te razni događaji stvarani od strane marketinškog tima, a sve u svrhu osvještavanja i povećavanja interesa Vaše ciljane skupine za Vaš proizvod što bi, na kraju, rezultiralo većom prodajom.

U posljednje vrijeme velik i značajan udio promocije ima i angažman na društvenim mrežama.

 

Zaključak

Uvjerenja smo da Vam je sad daleko jasnija svrha i uloga marketinga.

On je prisutan u svim područjima poslovanja i stoga je od velike važnosti da ga znate koristiti u svrhu povećanja učinkovitosti i uspješnosti Vašeg poslovanja.